MBA képzés záróvizsga tételei
Az egyes specializációra vonatkozó tételeket a jobb oldalon található tartalomjegyzékkel lehet egyszerűen elérni.
Specializációtól függetlenül, mindenkire vonatkozó tételek
1. Leíró statisztika
- Mintavétel, mintavételi hiba, a minta adatainak feldolgozása
- A grafikus ábrázolás alapjai
- A legfontosabb középérték mutatók, ingadozásmutatók és alakmutatók jellemzői, az alkalmazás előnyei és hátrányai
2. Elméleti eloszlások
- A valószínűségi változó fogalma, eloszlásfüggvény és sűrűségfüggvény
- A diszkrét elméleti eloszlások (binomiális, Poisson) alkalmazási területei, tulajdonságai
- A folytonos elméleti eloszlások (exponenciális, Gauss) alkalmazási területei, tulajdonságai
3. Piacismeret és marketingkutatás
- A marketinginformációs rendszer elemei, a marketingkutatás folyamata és módszerei
- A piacot leíró mutatók
- Üzleti piac, beszerzési magatartás (beszerzési központ, beszerzési döntés befolyásoló tényezői, bizonytalanságok és képességek)
4. Marketingstratégiai döntések
- Szegmentáció, célpiacválasztás és pozicionálás
- Termékpolitikai és márkázási stratégiák
- Piacvezérelt árképzés, bevezetési árstratégiák
5. Folyamatos fejlesztés szerepe és alapvető módszerei a minőségmenedzsment rendszerekben
- A folyamat menedzsment alapjai, azonosítás lehetőségei
- Folyamatfejlesztési modellek
- Alapvető folyamatfejlesztési módszerek
6. Vezetői szerepkörök és a felhatalmazás szerepe a TQM-ben
- Vezetői szerepkörök a TQM-ben
- Vezetői feladatok hatékony megvalósításának lehetőségei, módszerei
- A dolgozók bevonásának és felhatalmazásának alapjai
7. Emelje ki a mai, modern vezetési elméletek miben különböznek a vezetés tradicionális, hagyományos felfogásától. Ismertesse ezekben a megközelítésekben a vezető-beosztott kapcsolatának minőségét.
- Michigan Model of Leadership (Mindful Engagement Learn)
- Vezetői önismeret jelentősége
- A vezetés integratív felfogása (tranzakcionális és transzformatív vezetés; autentikus vezetés, etikus vezetés, szolgáló vezetés)
- Vezetés hagyományos megközelítése: Weber, Taylor, Fayol, Münsterberg, Mayo: Hawthorne-i vizsgálat jelentősége, McGregor X-Y elmélete, Döntésközpontú- és Magatartás elméletekben megjelenő feladat és kapcsolatorientáció, pl. LBDQ-faktorai, Hamlin vizsgálatai.
8. Ismertesse a vezetővé válás folyamatát!
- burkolt személyiségelmélet
- a benyomás kialakulásának folyamata és a benyomást befolyásoló tényezők
- vezetői agilitás modell
- környezeti reakciók
- Collins: vezetővé válás modelljének 5 szintje
9. Befektetési döntési szabályok
Az alábbi módszerek bemutatása, előnyei és hátrányai:
- Nettó jelenérték
- Belső megtérülési ráta
- Megtérülési idő és diszkontált megtérülési idő
- Profitabilitási index
-NPV profil
10. Tőkeköltség
- A tőkeköltség jelentése
- A tőkeköltség elemei
- WACC mutató bemutatása és értelmezése
MBA képzés pénzügyi specializáció
Befektetések tételek
1. Hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok típusai, árazása
-Pénz- és tőkepiaci eszközök (fogalma, csoportosítása)
-Állampapírok, vállalati kötvények főbb fajtái, sajátosságaik
-Kötvények árazása (fix hozamú kötvények, annuitás, örökjáradék, nettó/bruttó árfolyam)
-Kötvények hozama (szelvényhozam, lejáratig számított egyszerű hozam, lejárati hozam, befektetési időtávra jutó hozam)
2. Részvények típusai, árazása, fundamentális és technikai elemzés
-Pénz- és tőkepiaci eszközök (fogalma, csoportosítása)
-Részvények sajátosságai, főbb részvénytípusok (törzsrészvény, elsőbbségi részvény, másodlagos részvény)
-Részvények fundamentális elemzése (szintjei, saját tőke értékének meghatározása, szorzószámos módszerek)
-Részvények technikai elemzése (alapfeltevések, célok, alakzatok, matematikai-statisztikai eljárások)
3. Portfólióelmélet és a hatékony piacok elmélete
-Kockázat fogalma, befektetők kockázati preferenciái, portfóliók hozama, kockázata
-Markowitz-féle portfólióelmélet
-A CAPM feltételei és az értékpapírpiaci egyenes
-Hatékony piacok elmélete (véletlen bolyongás, martingale, Brown-mozgás, Fama megközelítése)
4. Értékpapírpiacok jelentősége és főbb szereplői
-A tőzsdék fogalma, típusai, tőzsdei kereskedés, OTC piac
-Tőzsdeindexek, ETF-ek, REIT-ek
-Befektetési alapok és más intézményi befektetők (befektetési alapok típusai, nyugdíjbiztosítók, fedezeti alapok)
Vezetői számvitel
1. Pénzügyi és vezetői számvitel kapcsolata
A pénzügyi számvitel és a vezetői számvitel kapcsolata a controlleri feladatok tükrében.
A pénzügyi kimutatások és a vezetői számvitel kapcsolata.
Menedzsment control - a vállalati stratégia és a számvitel kapcsolata.
2. Költségszámítási rendszerek
Költségek csoportosítása, a költségek alapvető számviteli összefüggései, kapcsolatuk az eredménykimutatással.
Költségszámítási rendszerek és azok jellemzői.
3. Vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének elemzése
A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének elemzése – mutatószámrendszerek.
A vagyoni helyzet mutatószámrendszere és az eredménykimutatás kapcsolata. Eredménykimutatás tételeiből képezhető mutatószámok.
Jövedelemezőség mutatószámai. Gazdasági hatékonyság mutatószámai. A mutatószámok vizsgálatának korlátai.
4. Vezetői számvitel, vállalati stratégia (BSC)
Vezetői döntéshozatal.
A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata.
Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben.
MBA képzés vállalkozásfejlesztés és innováció specializáció
Vezetői számvitel
1. Ismertesse a kezdő vállalkozások értékajánlatának meghatározását! Mutasson be konkrét értékajánlat- modellt!
Ismertesse, hogy miért fontos az értékajánlat meghatározása, és milyen vonatkozásokban tér el a kezdő vállalkozások esete a már működő, vagy nagyvállalati marketing modellektől? Kinek szól az értékajánlat? Hogyan határozzuk meg a többoldalú piacok értékajánlatát? Mutasson be értékajánlatot kommunikáló prezentációs modellt.
2. Ismertesse a vállalkozások Üzleti Koncepció Térképét (ÜKT)
Mire jó az ÜKT? Részletesen mutassa be az ÜKT hat elemét és azokon belül a legfontosabb alapkérdéseket. Adjon példákat az ÜKT elemekre.
3. A felderítő piackutatások bemutatása kezdő vállalkozások kialakításában.
Miért kutatjuk a piacot? Mikor sikeres a piackutatás? Mutassa be, hogy milyen módszerek és eszközök léteznek a felderítő piackutatás megtervezésére, lefolytatására.
Hogyan kutasson piacot egy kezdő vállalkozó?
4. Ismertesse a pitchelés legjobb gyakorlatát
Mutassa be a pitch-fajtákat. Részletezze a pitchelés céljait. Melyek a sikeres pitchelés kritériumai?
Innovatív vállalkozási ismeretek
1. Ismertesse az MVP és pretotípus fejlesztést
Mi az MVP ill. pretotípus készítésének a célja? Mit jelent a lean startup? Mutassa be a lean startup ciklusát. Hogy kapcsolódik az MVP a design thinking modellhez?
2. Kezdő vállalkozások marketingjének specialitásai
Mutassa be a kezdő vállalkozások marketing kihívásait. Miért fontos a beachhead market? Értelmezze a TAM, SAM és SOM predikciókat. Ismertessen néhány growth marketing módszert.
3. Kezdő, illetve növekedés előtt álló vállalkozások pénzügyi tervezése.
Miért fontos a megfelelő üzleti modell meghatározása? Melyek a legfontosabb kiadási kategóriák, amelyeket a vállalkozók gyakran alulbecsülnek vagy negligálnak? Ismertesse a három árazási alapmódszert.
4. Ismertesse a vállalkozások finanszírozási lehetőségeit!
Mutassa be a finanszírozás lehetséges alapeseteit. Ismertesse a kockázati tőkebefektetés „létráját”. Hasonlítsa össze az angyal és magvető befektetéseket.